5 במאי 2012

מסורת או מסירות בגן שמואל?

מתן בפרופארטי השני שלומתי מסורת הופכת לכזו? כלומר כמה פעמים צריך לקיים אירוע על מנת שיהיה ניתן לטעון שהפך למסורת? בפוסט על מסיבת בישול הבירה הקודמת (Brew Party) של חובבי ציון לשנת 2011 כתבתי בסיום: "נראה שהאירוע המבורך הזה הופך למסורת. נקווה שבעתיד הוא ישמור על צביונו הקסום ולא יתמסחר". ובכן עברה שנה ושוב יום שישי הראשון של מאי נחגג במסיבת בישול בירה שארגנו חובבי ציון העליזים בקיבוץ גן שמואל. שוב, כמיטב המסורת, אספתי את בני הקטן ושמנו פעמינו צפונה לגן שמואל. הרי הברופארטי של 2011 היה פסטיבל הבירה הראשון שלו. יש אפילו תמונות בפייסבוק שמעידות על כך.

הגענו לקיבוץ, החנינו בחניית האורחים ושמנו פעמינו לרחבת הדשא שמאחורי חדר האוכל. לא מצאנו שם דשא ולא מסיבת בישול.המשכנו בין השבילים, כשכל שביל נראה כאילו מאחוריו נמצאת הרחבה ההומה בבשלני בירה ומבשלנים חובבים. אך לא כך היה. רק מקץ כרבע שעה נכנעתי והרמתי טלפון לדגן, הדוב האמצעי, שאמר לי שהלוקיישן עבר לפינה מוצלת בקיבוץ, ממול חדר האוכל.

יואב עם חגורת הכוסות עם MK והחשאי2 דברים בלטו: 1. השטח נראה מצומצם בהרבה לעומת שנים קודמות. 2. היו ההארדקור של המבשלנים והבירגיקס. כלומר העזרים כנגדם נעדרו, לרוב, כמו גם דור ההמשך, כלומר הילדים. נראה לי שהיו פחות עמדות בישול וחסרו לי כמה מאושיות מסיבות הבישול הקודמות, אולם הרחבה היתה מלאה והיו עשרות אנשים לדבר ו/או לשתות איתם, כך שזה לא פגע בחגיגה. האווירה המשיכה להיות שמחה, לא פורמלית ומפרגנת. מייד עם בואנו, יואב מפיסטה דאג לצייד אותי בכוס לטעימות. כולם שם חברים של כולם גם אם היו כמה פרצופים חדשים ולא מוכרים לי. טעמתי כמה בישולים מעניינים שהבהירו לי שקם לו דור חדש של מבשלנים חובבים. דור שהחל את צעדיו בבישול בירה לאחר שדור החלוצים כבר צבר ניסיון וידע. דור שמאתגר את עצמו בקלואון, כלומר שיבוט או שכפול של מתכוני בירה של מבשלות או מבשלנים שנערצים עליהם. זה מעניין, משום שכשדור החלוצים, החל לבשל בירה הוא ניסה לכוון לסגנונות ולא לשיבוט של בירות ספציפיות. אולי כי הם היו חלוצים והתמקדו בלימוד טכניקות ויסודות ואולי כי רמת הידע והמגוון שזמינים היום גבוהים בהרבה מאשר אך לפני שנתיים שלוש.

דולב הבירה המסורתיעתה בתום הברופארטי השלישי הדיון בשאלה "מתי מסורת הופכת לכזו?" הופך לרלוונטי. עוצמתה של מסורת וקסמה נעוצים בהמשכיות ובטקסיות המלוות אותה. ההשפעה של מופע אחד מוצלח ככל שיהיה נמוכה מההשפעה של ההמשכיות והטקסיות. לעניות דעתי הברופארטי של חובבי ציון נמצאת בצומת קריטי לקביעת אופיה בעתיד וכדי להחליט לאן עליה לפנות, יש לענות על שאלה חשובה: מה מטרת הברופארטי?

אם המטרה היא להפגיש כמה חברים חובבי בישול בירה לבישול משותף, ככה בשביל הכיף ומי שבא ברוך הבא. אז בכדי שתיווצר מסורת דרוש גרעין קשה של משתתפים שסביבם מתקיים האירוע, והאירוע ישאר במתכונת קטנה ואינטימית שתלויה במסירותה של הרוח החיה שמארגנת את המסיבה.

אם המטרה היא להכניס עוד אנשים לעולם בישול הבירה, להרחיב את מעגל המבשלנים החובבים ולהפוך את האירוע לציבורי והמוני יותר. דבר שיהפוך את קיומו לחזק יותר מאדם זה או אחר, הרי שנדרש, לעניות דעתי, לעבור לשלב הבא. לעלות כתה משמע, לייצר הצדקה כלכלית לקיום האירוע ואף למסחר אותו מעט. אין זה אומר שעל האירוע להפוך להיות מרכז רווח, אבל גם מלכ"ר כפוף לחוקי הכלכלה ולא ישרוד אם לא יאמץ חשיבה עסקית.

20120504_125547כן, אני זוכר שבשנה שעברה כתבתי על האירוע שאני מקווה "שבעתיד הוא ישמור על צביונו הקסום ולא יתמסחר", אולם כעת אני חושש שאם הוא לא יתמסחר, הוא יאבד מהרלוונטיות שלו, לאחר שרבים מדור המייסדים יתבססו במבשלות הבוטיק שלהם וידירו עצמם ממנו ומאידך לא יזרום מספיק דם חדש כדי לשמור על הגחלת. הזדמנות הפז הגלומה במסיבה שכזו: לקרב את תחביב בישול הבירה לקהל חדש ואת בירת הבוטיק לציבור הרחב, תתפספס.

למה, לדעתי, חשוב למנף אירוע שכזה לקירוב לבבות או שמא כבדים חדשים לעולם הבירה?
ובכן, זה כבר נושא לפוסט בפני עצמו. בקצרה אומר שלכל אוהבי הבירה (יצרנים מסחריים, חובבים ושתיינים) יש אינטרס שתתבסס פה תרבות בירה חיה ופורחת.

ציטוט מויקיפדיה:"תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותם של בני האדם. אבני היסוד של התרבות הן, בין השאר, הסמלים, הטקסים והמיתוסים."

הברופארטי מורכב מטקסיות, סמלים ותפיסות עולם לגבי בישול בירה. אותן אבני יסוד שמאפיינות תרבות ומסורת. חבל לא לנצל את הברופארטי לשם הובלת תרבות הבירה בארץ.

רותם, דגן ושאר חובבי ציון. ישר כוח.

12 תגובות:

  1. אורן,
    אני חושב שהאופי המשפחתי-חברי-בלתי-מסחרי של האירוע הוא בדיוק העניין כאן. זאת המסורת ולא הייתי משנה אותה בכלום.
    מבחינתי המטרה של האירוע הזה היא לא לעשות נפשות ולא להרחיב את המודעות החברתית לנושא. המטרה היא להפגש, לבלות יחד, לבשל יחד, לשתות יחד, לדבר יחד על בירה ועל טכניקות ומתכונים, לתת ולקבל טיפים ורעיונות ובעיקר - פשוט להנות יחד.
    דווקא כמות המבשלים החדשים שלקחו חלק השנה (כשכבר חשנו ששוב ושוב רק הותיקים לוקחים חלק פעיל באירועים כאלה) היתה מרשימה ומרעננת ודווקא העובדה שזה לא תמיד אותם אנשים היא שמחזיקה מסורת אמיתית לדעתי.
    בואו נשאיר את הפינה הזאת טהורה וחפה מכל אינטרס מסחרי או אחר. אצלי כבר רשום ביומן - יום שישי, 3/5/2013...

    השבמחק
  2. אני נוטה יותר לכיוון של אורן ולא של דגן. למסחר זו מילה שלא נשמעת טוב, אך גם אותה אפשר לעדן או אולי בעצם להחליף אותה במילים כמו למסד או לשדרג. הברו פארטי שואב השראה מה"חג" האמריקאי המקביל שמתקיים היום, אשר מטרתו העיקרית היא לחשוף את תחביב יצור הבירה הביתי לקהלים חדשים - דבר אשר מפוספס לגמרי בגרסה המקומית.
    גם המטרה שדגן ציין חשובה מאוד, אבל אותה ניתן לשרת בפלטפורמות אחרות ו/או נוספות מבלי לפגוע בה.
    הרי ידוע לכל שנולדו בארץ מאות יצרני בירה חובבים בשנה-שנתיים האחרונות, ולצערי הרב לרובם אין מספיק כלים או הזדמנויות להעשיר את הידע המאוד בסיסי שלהם בתחום.
    מעבר לזה העניין ההולך וגובר בקרב הקהל הרחב לכל מה שקשור לבירה מקומית גם לא נתמך מספיק מבחינה מקצועית ע"י אירועים איכותיים ונייטרליים.
    מסיבת בישול בירה שכזו יכולה וצריכה להיות האירוע שמוביל את קידום תרבות הבירה מהפן של היצור הביתי וחייבת להיות הפלטפורמה הרשמית לכך - ללא צורך להתמסחר, אבל בהחלט עם צורך להידוק הקצוות ולהנגשה לקהלים גדולים יותר, שנמצאים שם בחוץ, צמאים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים שצריך גם אירועים למטרה המקורית שלנו וגם למטרה האחרת, אבל לא חושב שצריך כרגע להקריב את הקיים (והטוב כל כך) לטובת המטרה האחרת.

      אני בטוח שיהיו עוד אירועים המכוונים לקהל ההולך ומתרחב של מבשלים ביתיים ויום אחד גם כנס שנתי כדוגמת ה-NHC למשל.

      מחק
  3. דגן,
    ענית על השאלה המקדימה: "מה מטרת הברופארטי?" המטרה של חובבי ציון כפי שאתה כאחד המארגנים מתאר היא לבשל ביחד כמה חברים ומי שבא ברוך הבא. אין בכך כל פסול. זו מטרה טובה וראויה. נהנתי במפגש אתמול ורק יכולתי להיצר על כך שלא יכולתי להישאר שעה נוספת באירוע. כל עוד הדובים, שיבולת, הגליל ושאר מבשלני הגרעין הקשה ימשיכו לקיים אותה, המסורת תימשך. כפי שציינת, הראייה היא שהשנה היו פנים חדשות בקרב המבשלנים המשתתפים. יחד עם זאת, כפי הנראה יש מקום לאירוע נוסף וממוסד יותר שנגיש יותר לקהל הרחב או לחלופין לסדרת אירועים מקומיים/אזוריים שמתקיימים בו זמנית בדומה לאירועים שמתקיימים בארה"ב היום.
    אורן

    השבמחק
  4. אורן,
    אני הגעתי כנראה אחרי שעזבת בדקה ה-85 בערך וכעסתי על הפאנצ'ר שהיה לי בגלגל ועל זה שגנב לי את הפנס האחורי וחתך את החוטים באכזריות שגרמו לי להגיע כלכך מאוחר. הצטערתי גם על כך שלא התארגנתי וניקיתי את האבק ממערכת הבישול הביתי שלי והצטרפתי לכל החגיגה. אני רואה בזה כבר מסורת יפה וחברותא נהדרת וחושב, כמו דגן שאם לא שבור לא צריך לתקן. ממה ששחר ואתה אומרים הייתי לוקח את החלק של הנראות והמסר ומעבה את תקציב האירוע, ללא מיסחור, ומציע שהפרסום יהיה רחב יותר והתשתית תאפשר גם לבשלנים בייתיים שעדיין לא ערוכים לצאת אל רחבת הדשא להשתתף. המימון הנוסף יכול לבוא מדמי השתתפות פחות סמליים וגם מגורמי שוק רלוונטים שמעוניינים לקדם את תרבות המיבשול ו/או יכולים להציע ציוד, חומרים וידע לקהל. כל זאת ללא דגלים ובלונים, לפחות לא כאלה עם שמות מותגים עליהם.
    עופר

    השבמחק
  5. עופר,
    אכן חבל שלא נפגשנו, חסרת שם.
    עיבוי תקציב האירוע, הנגשת האירוע לבשלנים ביתיים שפחות ערוכים וגיוס חסויות מגורמים רלוונטיים שרוצים לקדם את תרבות המבשול זה בדיוק המסחור עליו אני מדבר או המיסוד כפי ששחר קרא לו. אינני חושב שנראה בעתיד הקרוב את גולדסטאר או את קרלסברג פורשים את חסותם על אירוע שכזה. זה לא נכון להם וזה לא נכון לאירוע. אבל בהחלט היה יכול להיות מעניין אם מבשלת שריגים היתה מופיעה בשמה או הדובים ולאחר מכן היתה יוצאת בירה כזו למכירה או שאירוע כזה היה מזמן קולבוריישן מעניין בין מבשלנים תחת שם המותג "ברופארטי". בהחלט יש מקום לאירוע כזה בו מופעל משרד יח"צ ויש הדרכות גם להדיוטות אוהבי בירה שבאו כי ראו מודעה בטיים אאוט. אגב, זה לא חייב לפגוע בצביון המשפחתי. לא מן הנמנע שיתקיימו כמה אירועים אינטימיים כאלה סימולטנית. אפילו במבשלות עצמן.

    השבמחק
  6. אורן,
    בתור מי שהיה מעורב בארגון מאחורי הקלעים של האירוע השנה אני יכול לומר ששקלנו ברצינות נושאים כמו מיסחור או שידרוג.
    בלי עירוב של גוף מסחרי כלשהו זה כמעט בלתי אפשרי במיגבלות התקציב וכוח האדם שפנוי לארגן אירועים כאלו. הבעיה שגוף מסחרי ימשוך את האירוע לכיוונים שאנחנו כנראה לא רוצים שהוא יגיע.
    אני מסכים שיש מקום לאירועים נוספים שבהם ניתן יהיה לחשוף את התחביב לקהל הרחב או לאפשר לחובבי בישול חדשים ללמוד ולהרחיב ידע, אבל אני לא בטוח שדווקא הברופארטי זה המקום לזה.

    השבמחק
  7. בתור משתתף (שנה שניה)
    קודם כל אני חייב לציין יש באירוע קסם במתכונתו הנוכחית. יש מעט ימים בשנה שבהם אתה מעביר הרבה שעות בלשתות ולדבר על בירה וציוד להכנתה. אני לא יכול לחשוב על פורמט מוצלח יותר וכל מיסחור יגרום לדעתי לסוג של פגיעה באופי.
    כפי שצוין קודם יש מספיק פסטבלים ואירועים בשנה בהם קיים מיסחור. התוחשה שלי ביציאה מהארוע היא שהיגע הזמן לביר קלאב, כזה עם פגישות ,תחרויות מקומיות ומשאבים משותפים.(שמן הסתם יכלול דמי חבר)

    השבמחק
  8. נועם ואבי.
    אני מסכים עם שניכם. האירוע מקסים במתכונתו הנוכחית. יחד עם זאת ברור מתגובותיכם ששניכם מסכימים שנדרש מיסוד כלשהו. מיסוד ללא היתכנות כלכלית/עסקית לא יעבוד ולכן לעניות דעתי חייב להיכנס מסחור כזה או אחר. אגב גם מכירת חולצות לכיסוי עלויות הוא סוג של מסחור...

    השבמחק
    תשובות
    1. עלית עלינו. למעשה כל הברו-פארטי הזה הוא רק תירוץ לעשות חולצה חדשה פעם בשנה... (אבל אל תגלה)

      מחק
    2. ברור, כמו שמבשלת הדובים היא תירוץ בשביל אחיך הגדול לעצב תוויות חדשות לבירה כל שבוע. ומבשלת העם היא תירוץ שלך לסנג'ר את אחיך הקטן

      מחק
  9. וכדי לפגוע בהרמוניה המשפחתית, אני חושב שהדרך הנכונה היא הדרך הדו-מסלולית. ברור לי שלברו-פארטי, במתכונתו הנוכחית יש מקום וחשוב לשמור על הצביון שלו, האינטימי, החברתי והמקתועי (ואפילו הנאיבי). מצד שני - אני חושב שאנחנו, קהילת המבשלים, יכולים וצריכים לקחת חלק בפתיחת התרבות הזאת לקהלים גדולים יותר. בהחלט יש מקום לאירוע דומה שבו - לצד הבישול בצוותא - יהיה תוכן המזמין את הקהל הרחב להצטרף. נכון, יש פה עלויות אבל הן ממש לא חייבות להיות גבוהות ויש דרכים לממן אירוע כזה גם בלי חסות של טמפו או מב"י. נדמה לי שיש פה מספיק קולות שמצדיקים בחינה של ענין כזה. אני בפנים. מי מצטרף?

    השבמחק