21 באפר׳ 2012

כשהבייבי שלך מתחיל ללכת לבד

beer_abirאחד המהלכים האחרונים שעשיתי בתפקידי כמנהל מותגי הבירות המיוחדות בטמפו היה השקת בירה "אביר". אביר היה סוג של בייבי עליו עבדתי עם דוד הרלינג הברומייסטר של טמפו. הסיפור של אביר והרומנטיקה המסתורית שאפפה אותו, סחפה אל הפרויקט את כל מי שהיה מעורב בו. בוסים, חברים לעבודה, ספקים, לקוחות ועיתונאים.

תהליך פיתוח המותג החל בשנת 2008, לאחר עבודת מחקר שעשינו על מותגי בירה הסטוריים בטמפו לרגל 60 שנה למדינת ישראל. אביר, היה שם מותג הבירה הראשון שבושל במבשלת שיכר לאומית בנתניה. היו שתהו מה היה טעמה של אותה בירה הסטורית. מישהו אמר בהלצה שהדרך היחידה לבדוק זאת היא לנסות לשחזר אותה. בינתיים היו כמה ואני ביניהם שנישבו בקיסמו של המותג. החלטנו לפתח בירה חדשה שתישא את השם אביר ותהיה מחווה לבירות הראשונות שיוצרו בארץ ישראל. כך יצאנו למשא מרתק.    

דוד מציג את אביר לגמלאי מבשלת שכר לאומיתבמסגרת המחקר על המותג ערכנו ראיונות עם ותיקי המבשלה, ישישים בני למעלה מ-80 שעבדו במבשלת שיכר לאומית מיומה הראשון בראשית שנות ה-50. אותם ישישים סיפקו לנו מסמכים הסטוריים, מידע רב על הבירה שבושלה אז, תמונות וקוריוזים רבים. באחד הארכיונים נמצא סרט 8 מ"מ לא מפותח. עם כיתוב על דב יוסף ותאריך מ-1951. הסרט נשלח לאנגליה לפיענוח והסבה לפורמט דיגיטלי. הסרט נטול הסאונד כלל את טקס הנחת אבן הפינה להקמת מבשלת הבירה על גבעה מלאה בחולות ליד נתניה הידועה היום כאזור התעשיה פולג. את אבן הפינה הניח שר הצנע והקיצוב ד"ר דב יוסף  . בסוף הטקס לגמו כל המשתתפים בירה…

תלוש משכורת של אחד העובדים מפבר' 1953בתחילת שנת 1952, בנייתה של מבשלת שיכר לאומית הושלמה. ובמהלכה הושקה הבירה המזוהה עמה ביותר באותן שנים: "אביר" שהיוותה תחרות ל"נשר" המיתולוגית שבישולה החל עוד בשנות ה-30. עם השנים המבשלות בארץ התאחדו וב-1985 נרכשו על ידי חברת טמפו. בינתיים, משיקולים כלכליים ואחרים, יצורה של אביר הופסק אי שם בשנות ה-80.

בינתיים דוד הרלינג פיתח בירה חדשה בהשראת הסיפורים ואני עבדתי עם צוות שכלל את גיא צוקרמן, שהיה אז הבוס שלי, משרד העיצוב של ברוך נאה ועוד קולגות על פיתוח הקונספט השיווקי של המותג.

הבירה שפותחה היתה לאגר חזקה יחסית באלכוהול (6.3%-6.5% אלכוהול) בצבע זהוב עמוק וארומת כשות חזקה ומובחנת – מחווה לסגנון ה-IPA ששתו הבריטים בקולוניות המרוחקות מאנגליה. בירה שהיא ללא ספק שונה מכל בירה שזמינה במקומותינו. מהבירות היחידות שהגרפץ שמלווה שתיה ממנה מעלה חיוך בקרב hopheads – אנשים שאוהבים הרבה כשות בבירה שלהם. אביר יוצרה בכמויות קטנטנות במונחים של מבשלה תעשייתית כמו טמפו, היא מולאה בחביות בלבד ונועדה למזיגה.כותרת של מסמך מ1958

לפני כשנה וחצי היא הושקה. בתחילה היה אפשר להשיגה רק בפאב אחד שמזג אותה ונשא את השם אביר. כעבור 3 חודשי הרצה, התחלנו בפרישה הדרגתית של הבירה למקומות נוספים. בתחילה רק מקומות שיש להם חדר קרור ובהמשך, לאחר שנוכחנו לדעת שהיא מצליחה לשמור על הארומות הייחודיות שלה גם ללא קירור, החלה התקנה של ברזי אביר בעוד מקומות.

בפברואר 2011, פחות מחצי שנה לאחר ההשקה קרו שני דברים משמעותיים בחיי: 1. נולד בני הבכור. 2. עברתי לתפקיד מנהל מחלקת היצוא בטמפו והטיפול באביר כמו בשאר הבירות המיוחדות עבר למחליפתי, שרון. 20120420_085037מאז לא הייתי מעורב יותר במהלכים הקשורים לאביר.

20120420_085106השבוע, זמן קצר לאחר שבני החל לעשות את צעדיו הראשונים לבד, עוד בייבי שלי עשה צעד משמעותי לבדו: אביר הושק, לראשונה בבקבוק. בדיוק 60 שנה לאחר השקת בירה אביר ההיסטורית בשנת 1952. בינתיים מדובר במהדורה מוגבלת ומהודרת לאספנים לציון 60 שנות אביר, אולם, זה לא משנה את העובדה שלראשונה אפשר ליהנות מאביר גם בבית.

אביר מגיע בבקבוק מהודר של 750 מ"ל עם פקק שעם בסגנון יין מבעבע. את הבקבוק שלי קיבלתי בתוך מארז עץ יוקרתי מלווה במעין מדליון/מגן לציון 60 שנות אביר ומגילה קטנה המספרת את סיפור המותג. שתיתי אותו עם סטייק טוב בארוחת צהרי יום שישי, נהנתי מכל לגימה.

3 תגובות:

  1. אנונימי21.4.2012, 6:07

    טוב שיש עוד אנשים כמוך.

    אלדד ל.

    השבמחק
  2. אורן, לאיזה סגנון בירה היית משייך את אביר? הרי IPA היא לא ולא לאגר אחר שאני מכיר.
    תודה,
    עמנואל

    השבמחק
  3. עמנואל,
    האם חשוב לשים כותרת של סגנון?
    הגדרנו אותו כלאגר כשותי כמחווה לסגנון IPA. למרות שהמרירות של אביר נמוכה יחסית, הוא בעל ארומה כשותית מודגשת ושיעור אלכוהול גבוה יחסית ללאגרים בהירים.

    השבמחק